Fördjupning i packningen

09.06.2017

Nu kan jag äntligen känna lugnet inom mig efter att i helgen ha inhandlat det allra nödvändigaste inför resan. Det har tidigare varit lite ångestladdat att veta att man har så otroligt mycket att införskaffa, när tiden till avresedatumet bara blir mindre för varje dag. Men nu är jag alltså så gott som färdig och det känns otroligt skönt. Nu kan jag bocka av punkten

  • VAD jag ska packa ✓

och istället ta itu med punkten

  • HUR jag ska packa

En minst lika viktig punkt för att själva upplevelsen i Honduras ska bli så rolig och smidig som möjligt. Genom att titta på youtube klipp innehållande packningstips har jag på så vis lärt mig några användbara knep för hur man ska packa smart inför just denna resa till Honduras. Knep som jag tänkte dela med mig av här.

Det första och absolut viktigaste vi ska tänka på är att behålla vår packning så lätt som bara möjligt. Vi kommer vandra ganska långa sträckor, och för att upplevelsen ska bli så minnesvärd som möjligt kan vi inte plåga oss med för tunga ryggsäckar.

Något annat som är mycket viktigt att tänka på är att vi noga funderar igenom i vilken ordning vi lägger ner våra saker i ryggsäcken, då det kan vara av yttersta vikt att få tag i vissa delar i packningen snabbare än andra. Exempelvis kan det vara bra att ha regnkläder i något ytterfack på ryggsäcken så att man kan undvika att bli totalt genomblöt vid ett eventuellt regnväder. Även first aid kit, mediciner och dricksvatten kan vara bra att ha lättillgängligt i något ytterfack. Det kan även vara en bra idé att fördela vår packningen i packpåsar för att få struktur i våra ryggsäckar. Om packpåsarna dessutom är i olika färger kan man koppla en färg med en viss del i packningen, och på så vis veta vad som är i varje påse utan att behöva öppna dem.

Ett tredje tips jag har för en lyckad packning i Honduras är att packa vattentätt. Det är jätteviktigt! Vi kommer att befinna oss i en regnskog där plötsliga skyfall definitivt är att vänta. För att då undvika att hela packningen blir blir blöt bör vi både använda oss utav ryggsäckens regnskydd (som ofta ingår vid köp av ryggsäcken), och en stor vattentät packpåse inuti ryggsäcken vari man lägger hela sin packning. Om man inte har en tillräckligt stor vattentät packpåse för att rymma hela sin packning, går det lika bra att packa i en soppåse.

Detta var lite utav hur jag tänker packa under min vistelse i Honduras, och tips för framtida resenärer.

Resan är inte långt borta nu, det närmar sig snabbt. Endast 10 dagar återstår och jag kan knappt bärga mig.

//Julia Almlöf

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång