Apropå det här med ekvationer!

14.10.2016

Har roat mig de senaste veckorna med förberedelser, lånat och läst allt som finns om Honduras via biblioteket, kollat in Opwall- och Hondurasklipp på Youtube, läst teori om dykning, dreglat över fågelböcker och längtar, längtar, längtar!

Men ... jag har en fundering. Eller snarare ett matematiskt problem, packningen. Kommer man till Honduras en gång i sitt liv vill man, eller jag i alla fall, kunna skåda också. Har köpt "The guide to birds of Mexico and Northern Central America" vilket ger 1,488 kg. Handkikaren 0,690 kg, tubkikare 2,088 kg, stativ 2,268 kg, ryggsäcken 2,020 kg, sandaler 0,470 kg, baddräkt 0,120 kg, x antal trosor á 0,050 kg, y antal t-shirts á 0,200 kg osv vidare med 3 mm våtdräkt, necessär, laptop mm och så ställde jag upp det som en ekvation med maximal bagagevikt, = 23 kg.

Genom denna diofantiska ekvation kom jag fram till att jag kunde välja mellan att ta med - 2 t-shirts och - 2 trosor alternativt - 3 t-shirts och + 2 trosor. Deriverar jag går det alltså utför!

Konstanter kan ju bli variabler ifall man klipper bort ärmar och ben på våtdräkten eller bara tar med delar av fågelboken. Men känns inte som om denna problemlösningsstrategi skulle ge A-kriteriet i kunskapskravet "Eleven kan formulera, analysera och lösa matematiska problem av komplex karaktär".

Jag tänkte resa i kängorna så varför inte dra på även våtdräkt, 3 par t-shirts och lika många trosor? Fast risken är att jag skulle svettas så ymnigt att den amerikanska tullen inte skulle tro på min försäkran i ESTA-ansökan om att "jag på heder och samvete inte avser att utföra några terroristattacker".

En scout möter svårigheter med gott humör och man kan ju tampas med betydligt tråkigare problem. Snart är jag redo!

Ulrika

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång